Co zrobić, żeby mieć zmotywowany zespół i efektywnie współpracować?
Prowadząc gabinet stomatologiczny pracujemy każdego dnia z ludźmi. To od nich zależy jak będziemy postrzegani przez pacjentów oraz kontrahentów. Od tego też zależy sukces naszej firmy. Na drugi plan schodzą piękne wnętrza, atrakcyjne ceny, promocje, sprzęt itd.
Co więc zrobić, aby zespół był zmotywowany do pracy, a co za tym idzie aby nasza firma prężnie działała i rozwijała się?
Właściwi liderzy zespołów
NIeważne, czy masz mały, czy duży gabinet muszą się w nim pojawiać liderzy, którzy motywują do działania resztę zespołu. Głównym liderem jest zawsze właściciel lub w przypadku dużych firm manager danego oddziału. To, jak on podchodzi do swoich obowiązków, jak on patrzy na dobro pacjenta i firmy, ma ogromny wpływ na podążające za nim osoby.
Kiedy widzisz, że coś niepokojącego dzieje się w zespole, poświęć czas i porozmawiaj z ludźmi co się tak naprawdę dzieje. Dlaczego myślą o zwolnieniu? Czasami powody odejścia pracownika są zupełnie inne, niż Ty identyfikujesz. Tobie może wydawać się, że powodem są np. za niskie pensje, a prawdziwą przyczyną jest kierownik danego działu, np. recepcji lub asystentek, który swoją osobą zniechęca pozostałe do przychodzenia do pracy.
Pamiętaj też, że tak jak Ty traktujesz swoich współpracowników, tak oni później traktują się wzajemnie między sobą. Bądź więc empatyczny, wyrozumiały, sprawiedliwy, ale jednocześnie zdecydowany, wymagający i konsekwentny.
To Ty i Twoi kierownicy nadajecie kierunek firmie!
Stworzenie misji firmy i wyznawanych wartości
Aby wszyscy podążali w jednym kierunku i pracowali wg podobnych standardów, muszą znać misję firmy. Misję, czyli zbiór zasad, którymi muszą się kierować podczas codziennego podejmowania decyzji. Ważne, aby ta misja była w jasny sposób komunikowana wszystkim nowym pracownikom, a tym dłużej z Tobą pracującym była regularnie przypominana.
Przykładowa misja dla gabinetu stomatologicznego może brzmieć:
„W naszych codziennych działaniach kierujemy się etyką, empatią oraz bezwzględną uczciwością wobec pacjentów, jak i współpracujących z nami osób i firm. Każdego pacjenta traktujemy tak, jak sami chcielibyśmy być potraktowani.”
Jeśli ktoś łamie fundamentalne zasady wynikające z treści misji musi się liczyć z wykluczeniem go z zespołu.
Atmosfera w pracy
Praktycznie każdy chce przynależeć do jakiejś grupy. Wielokrotnie w pracy spędzamy więcej czasu niż w domu. Musimy zadbać od to, aby w zespole nie było konfliktów i aby nasi współpracownicy cieszyli się wstając rano, że zaraz spotkają osoby, które lubią.
Przede wszystkim wyłapujmy i rozwiązujmy od razu wszystkie konflikty. Nierozwiązane, zamiatane pod dywan problemy szybko eskalują i z czasem doprowadzają do rozpadu zespołu. Jako liderzy zadbajcie o to, aby do takich sytuacji nie dochodziło.
Organizujcie regularnie spotkania towarzyskie dla wszystkich członków zespołu. Nie muszą się one odbywać co tydzień. Wystarczy jedno, dwa spotkania rocznie. To buduje więź w zespole i sprawia, że nie chce się rezygnować z przynależności do tej grupy, która tak świetnie się razem bawi.
Składajcie sobie życzenia urodzinowe lub imieninowe, rozmawiajcie o sprawach pozazawodowych. W tak małych firmach jak gabinety stomatologiczne, te personalne relacje mają duże znaczenie w utrzymaniu trwałości zespołu.
Pamiętaj tylko, żeby nie mylić dobrych relacji ze zbytnim spoufalaniem się. Nigdy nie zapominaj o postawieniu jasnych granic między prywatnością, a pracą. Jeśli przekroczysz te granice stracisz kontrole nad zespołem.
Słowa pochwały
Chwal, chwal, i jeszcze raz chwal … 😉 Niektórym przychodzi to łatwiej, innym trudniej. Prawdą natomiast jest, że od dziecka jesteśmy przyzwyczajani do pochwał. Narysujemy ładnie rysunek – pochwała, zaśpiewamy piosenkę – pochwała itd. Przechodząc do dorosłego życia spotykamy się z pochwałami coraz rzadziej. I wielu z nas tego brakuje. Dlatego jeśli mamy do czynienia z kimś, kto regularnie nas chwali i jest dla nas miły, mamy mocną motywację, aby w towarzystwie tej osoby przebywać.
Identyfikowanie się z firmą i duma z pracy w niej
Starajmy się tworzyć firmę w taki sposób, aby współpracujące z nami osoby mogły z dumą pochwalić się, że właśnie w niej pracują. Zawsze stawiajmy przede wszystkim na jakość usług, na pozytywny wizerunek firmy, jak i Was, jako liderów. Dopóki osoby z nami współpracujące będą czuły dumę z pracy w naszej firmie, dopóty możecie być spokojni, że nie odejdą i będą z zaangażowaniem przychodzić codziennie do pracy.
Wynagradzanie w zależności od wyników
Lider, duma, pochwały i inne czynniki motywujące są ważne. Jednak jeśli praca nie będzie zapewniała współpracownikom środków do życia, chcąc nie chcąc będą musieli szukać innej. Staraj się prowadzić firmę w taki sposób, aby móc zapewnić osobom z Tobą współpracującym godne środki do życia.
Pamiętaj też, że uzupełnieniem podstawowej pensji powinny być też premie, przyznawane na jasnych zasadach. Powodują one, że każdego dnia masz motywację do tego, aby włożyć jeszcze więcej wysiłku w pewne powierzone Ci zadania, ponieważ wiesz, że finalnie przełoży się to na Twoje wynagrodzenie.
Nie popełnij jednak jednego bardzo dużego błędu i nie premiuj ludzi za obowiązki, które wynikają z jego podstawowej umowy o pracę. Premie powinny być za coś co wykracza poza te obowiązki lub za wyjątkowo zaangażowane podejście do wykonywanych zadań.
Premia nie jest też stałą częścią pensji. Jeśli będziesz ją wypłacał w ten sposób pracownik przyzwyczai się do niej i będzie ją traktował jako podstawę a nie jako coś ekstra.
Prowadząc firmę każdego dnia pamiętaj o podstawowej zasadzie:
Zadbaj o swoich pracowników, a oni zadbają o Twój biznes!